Posts

Showing posts from August, 2015

Hajat Alfateh

Image
Alfateh anakku yg sulung ni pelik sikit. Dia x macam kanak2 lain. In terms of minta itu minta ini nak itu nak ini. Dia pada kebanyakan masa bila aku tanya mesti xnak. Sampai satu tahap kena paksa. Contohnya bila aku tanya nak baju x nak kasut x... Sajelah nak belikan sebab tengok kasut dia satu je...baju dia pun sikit je...lusuh plak tu. Tapi dia ckp xnak. Kasut fateh kan ada lagi katanya. Baju pun elok lagi katanya. Kadang2 buntu kami dibuatnya. Yelah ada baju tu dah buruk dah tapi dia nak pakai jgk. Macam raya haritu kami beli senyap2. Kalau tanya dia mesti dia ckp xnak. Fateh2 sebijik mcm Abah ko. Selagi boleh pakai selagi tu lah dia pakai. X mau beli lain.
Dari satu segi bagus jgk. Boleh jimat.he3 Cumanya tu la kesian kt dia la. Nanti org pun kata baju x berganti sian anak. Em... Nak wat cne dia yg xnak.

Tapi...ada hari itu.... Nak dijadikan cerita ada satu hari tu dia tgh tgk TV ada iklan pizza hut tiba2 dia buat permintaan mama fateh nak pizza boleh? Dia ni jarang minta jadi b…

Nawwal First Solid Food

Image
Puteri saya ni dah berusia 6 bulan baru2 ini. Yeay! Nawwal dah boleh makan.
Nawwal sebelum ni mmg ada menunjukkan tanda2 yg dia dah ready nak makan. Asyik memandang makanan tiap kali kami makan dan adakalanya cuba mengambil dgn tangannya. Tapi saya je x bagi. Sebab x berani nak bagi awal2 takut risiko pd ususnya yg masih muda. Saya tunggu 6 bulan betul baru saya nak bagi.
Nenek2 dia ada juga tanya n suruh bagi. Tapi saya x bagi pun. Kali ni saya terpaksa bertegas. Saya tak mahu mengulangi kesilapan lama lagi di mana terpaksa bagi fateh makan seawal 4 bulan (makan cerelac plak tu) n memberinya susu tepung. Saya diasak kiri n kanan dan saya akhirnya terpaksa akur. Akur kpd mereka yg kononnya lebih dulu makan garam. Emmm
 Kini untuk Nawwal saya x nak dah buat mcm tu. Kali ini saya berazam untuk memberinya susu badan sehingga berusia 2 tahun n memberinya makan makanan yg saya msk sendiri dan diberi ketika 6 bulan. Saya akan berusaha. Saya gembira saya dapat berusaha melakukannya kini sem…

Review Kisah Orang Menang

Image
Saya baru sesuku perjalanan meneroka buku ini. Setakat yg telah dibaca boleh dikatakan saya amat suka buku ini. Suka dengan aliran pemikiran menongkah arus yg dibawanya. Suka dengan isinya yg penuh dengan motivasi dan inspirasi. Suka dengan penyampaiannya yg santai, menghiburkan, dan adakalanya menyentap jgk. Kena batang hidung sendiri. He3
Lagi saya suka dengan perkongsiannya ketika kecil tentang bagaimana kesusahannya hidup sebagai anak felda yg serba kekurangan ketika itu. Saya rasa perkongsiannya ini dekat dgn saya. Saya juga anak felda. Turut pernah merasai n melihat sendiri kesusahan yg dilalui oleh orang tua. Besar sungguh pengorbanan mereka. Seingat saya dulu ketika kecil ketika cuti sekolah kami adik beradik sering mengikuti arwah abah ke ladang membantunya mengutip buah relai kelapa sawit. Buah yg dikutip dimasukkan ke dalam kereta sorong dan kemudiannya dilonggokkan di bahu jalan. Begitulah... Sehingga habis. Berlumba-lumba kami menghabiskan mengutip sape yg paling banyak …

Update Lexee

Image
Lama dah tak update pasal Lexee. Ada yg ingat x jual dah. Jual lagi cumanya offline la. Sibuk sket dgn budak berdua ni. :) 
Berbalik pada Lexee nak tanya pernah x kawan2 anda mengeluh atau anda sendiri mengeluh bila mengalami masalah berikut :- 
1) period x teratur. 5-6 bulan sekali baru ada. Hormon tidak stabil & kesukaran untuk hamil. 2) keputihan  teruk ketika hamil. Tahukah anda keputihan teruk ketika hamil adalah bahaya kpd bayi yg dikandung.
3) Tercari-cari pad sesuai utk kegunaan pantang.
4) Lepas ambil injection hormon haid jadi x teratur.
5) masalah wanita yg lain

Jika ada saya sarankan cubalah Lexee. Insya4jji dgn izinNya ia dapat menyelesaikan masalah anda. Untuk berpantang saya dah cuba sendiri n sgt berpuas hati sebab darah nifas tidak berbau, tidak bocor walaupun banyak & mengeluarkan segala darah kotor. Badan rasa lebih ringan. Untuk haid tidak teratur kakak saya sendiri mengalaminya. 5-6 bulan sekali baru ada. Tapi alhamdulillah berkat guna Lexee konsisten n b…

Jangan Tunggu Nanti.....Sekarang Pun Boleh

Image
Berapa ramai di antara kita sering menunggu untuk bahagia?
Tunggu A jadi B baru rasa bahagia itu hadir pada hemat kalian
Contohnya....
Yang tengah study fikir tunggu kerja nanti baru rasa bahagia itu hadir...
Yang dah kerja lak tunggu pencen atau berhenti kerja nanti baru rasa nak bahagia..
Yang bujang tunggu kahwin nanti pasti bahagia..
Yang dah kahwin tunggu ada anak baru rasa bahagia..
Yang ada anak kecik plak tunggu anak besar la baru nak rasa bahagia..
Yang kahwin duduk pjj tunggu duduk bersama sebumbung baru rasa bahagia..
Berapa ramai yg macam tu?
Siapa pernah fikir mcm tu?

Aku pernah fikir camtu. Dulu la...

Dulu masa aku tengah study x sabar sangat nak kerja. Nak pegang duit sendiri. Pada aku kerja lebih bahagia dari study. Dapat gi sana sini. Dapat beli itu ini. Dapat segalanyalah yg orang dewasa dapat. Tapi aku silap. Hidup zaman kerja lebih 'azab' sebenarnya. Lagi banyak benda nak fikir nak kena buat nak kena hadap. Dengan karenah orang n pelbagai masalah. Lebih le…

Daging Masak Palembang

Image
Parking jap. Save sini sebab takut lupa. He3. Inilah dia resepi Daging Masak Palembang resepi dari Ngah Liza jiran sebelah rumah aku. Aku dah pernah buat ikut resepi ni memang sedap tapi lupa nak snap pic. Cadangnya raya puasa 6 ni nanti suami nak buat makan2 ajak kawan2 dia. So, plan aku antara menu yg aku nak buat ialah daging masak Palembang ni. Dilawan ngn pulut kuning atau nasi minyak. :)
Jom kita tengok. :) 



1kg daging
Halia seinci
Bwg putih 6 butir
Bwng merah rose 6biji
Kayu manis 3 btg,
Bunga Lawang 3 kuntum
Sos cili sesudu sup,
Sos tiram sesudu sup kicap manis 2 sudu
Myk 1 snduk gulai
Grm seckupnya
Aji secukupnya - aku x bubuh sebab x suka aji
Air secawan

Caranya :-


1. Daging dipotong ikut saiz yg disukai,basuh toskn dan direbus empuk.

2.Dah empok ditoskn dan digoreng

setengah msk dan ditoskn.

3. Bawang putih ,halia dan bawang merah dikisar lumat.

4. Panaskan myk td dan masukkn bhn kisar tumis hnga naik bau.

5. Masukkn cili kering hingga naik myk,msukkan sos cili, sos tiram …