Posts

Showing posts from 2016

Jalan jalan Penghujung Cuti 2016

Image
Cuti hujung tahun ni kami takde la plan  bercuti ke mana sangat pun sebenarnya. Lebih kepada berjalan menziarahi saudara-mara yang dah lama tak berjumpa. Jarang jarang dapat berjumpa. Menziarahi saudara belah suami sebetulnya. 
Kami ke Melaka pada mulanya. Kebetulan sepupu suami bertunang. Di situ meriah la dapat berkumpul semua. Kami tidur semalaman di rumah sepupu suami di Bukit Rambai. Tq kak Nora for having us! Best sangat pergi rumah akak! Banyak novel! He3
Tidur semalaman kami esoknya ke rumah pakngah suami pula. Menziarahi mereka yang telah tua. Seronok dia tengok kami datang. Mereka tinggal berdua je. Sunyi barangkali.
Kemudian perjalanan kami seterusnya ke Pontian pula menziarahi pak anjang suami pula. Berjalan sekitar Pontian malam malam. Seronok jugak!
Esoknya Kami pula ke Batu Pahat. Di Batu Pahat kami pergi mencuba Nasi Bariani Power. Memang best. Di Nasi Bariani Power ni ada satu kisah menarik. Kami dibelanjai orang yang tidak dikenali sebelah meja kami. Alhamdulillah, …

Saya Kembali

Image
I'm back !

Tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat pernah mencari rezeki dan  menimba ilmu.

Rindu untuk kembali beraksi. πŸ˜„

Ini gambar di office saya dulu. Tahun 2010. Tempat saya chambering dan memulakan kerjaya. Gambar tu bersama Master dan boss saya. Lawyer2 hebat! Seronok dapat berjumpa mereka kembali.

#MessrsTanKongHai&Tui

Repost status 9 Disember 2016

Selamat 6 tahun bercinta

Image
Tomorrow. 26.11.2016.

6 years of marriages. I'm blessed to have u by my side.  May our relationship last forever.

 ~ Witin Tresno Jalaran Suko Kulino

Repost status fb 25 November 2016

Konvokesyen AlFateh

Image
Ni gambar sekitar majlis konvokesyen anak sulung saya Muhammad Alfateh.

Tahniah Alfateh. Im proud of you. Ini adalah baru permulaan. Perjalanan Fateh panjang lagi. Mama doakan semoga Fateh terus berjaya. Menjadi anak yang soleh, berakhlak mulia, bijak, menghormati orang dan berbakti kepada keluarga, agama, bangsa dan negara. Amin.

Sempena konvokesyen Fateh ni mama dan kawan kawan dilantik sebagai ajk majlis bagi melicinkan perjalanan majlis. Kami juga membuat persembahan nasyid untuk jemputan. Tu baju kami sama. Ha3..lama tak perform gementar juga rasa. Kak mah siap bawa Nawal naik atas pentas bernasyid. Hahaha.  Tapi seronok sangar Pengalaman yang sangat best! Sekurangnya ada juga aktiviti kak mah kat sini. Kenangan untuk 2016. :)

Semoga Fateh terus berjaya!


Menjejak Kenangan Di Taman Ilmu dan Budi

Image
Saya dan suami ke Taman Ilmu dan Budi aritu. Seronok dapat jumpa kawan2 dan melawat tempat belajar dahulu.


Ini gambar bersama sahabat rapat saya jue. Ex roomate saya di Matric. 7 tahun kami terpisah. Akhirnya bertemu kembali. Macam2 cerita timbul kembali. Mengenang kisah dahulu. Seriously i miss her. Dia mewarnai hidup saya di Matric. Sahabat paling baik saya ada. Tq jue for being such a great and awesome friend for me. 😊😊


Ini gambar ruby ngan kwany. Diorang ni tak payah cerita la. Memang kawan saya yang paling rapat. Banyak kisah mereka saya dah ceritakan kat sini. Korang, miss korang. Nanti jumpa lagi ye. Tq atas segalanya.


Ni gambar kat hs cf. Tempat babah dan mama selalu dating masa study dulu. Hahaha. Kisah kami bermula di sini fateh n nawal.

Uia, kami rindu kamu. Tempat kami menuntut ilmu. Segalanya ada di sini. Kisah kami. Mengenal erti persahabatan dan kehidupan.


Repost status fb 5 November 2016

Lencongan Ke MaryJardin

Image
SEKATAN JALAN DI HADAPAN AMBILLAH LENCONGAN

Apabila kita mendapati diri kita melalui jalan yang sukar dan berbatu dalam kehidupan, teruslah melangkah perlahan-lahan. Mungkin kita akan bertemu dengan lencongan baru. Siapa tahu lencongan itu akan membawa kita kepada pengalaman dan pengembaraan yang mengembirakan kita dalam kehidupan.
Jangan takut melangkah dan mencuba benda baru! Teruslah ! Ia pasti mengujakan!
Saya dah jumpa lencongan baru.  Pengalaman baru. Pengembaraan baru.

Lencongan ke mana tu?

LENCONGAN KE MARYJARDIN... Nanti kita cerita...😊😊😊 Salam seharum lavender...

 #Teaser
#AgenMaryJardin
#NaturalOrganicSkincare
#EveryWomen'sDream

WhatSapp/Telegram
0139507214

Repost status fb 3 November 2016


Image
Gambar tahun lepas. Memori setahun yang lalu. Repost.

Aiskrim Malaysia untuk si fateh in the making. :) Kisahnya si fateh ni bila ke kedai nenek sebelah tu mesti nak beli aiskrim pop tu. Mama xnak bagi tp depan nenek tu x smpai hati pulak nak cakap x boleh. Terpaksalah separuh hati merelakan...hu3

Fateh, lepas ni x payah beli dah aiskrim pop tu. Banyak pengawet tu. Ni mama dah buatkn utk fateh lagi sedap & selamat siap ada doa2 lagi.:) Mama pandai buat aiskrim?

Mestilah pandai. Mama bukan setakat pandai buat aiskrim jual pun mmg pandai tau. Mama la dulu tolong nenek ko jual aiskrim masa mula2 atuk ko beli petiais.

Bukan setakat aiskrim mama pernah jual mcm2 dulu. Kerja mcm2 tiap kali cuti sem. Guru tuisyen, guru ganti, guru fardhu ain,  jual burger, popia, ABC, nugget, fishball, ngan keropok mcm2 lagi la. Dengan maklong Seriayuna Sa'don Zubir ngan mokde Suryanie Hamzah ko tu la. Ko tnya diorg klu x caya. Hidup lg org tua berdua tu.he3... Kami siap naik motor 3 org lg nsb x ken…

Budak2 Memang Murah Rezeki

Image
Budak2 Memang Murah Rezeki!

Kita menumpang rezeki mereka sebenarnya!

Pagi tadi sarapan di luar. Sedang enak menjamu selera dan melayani karenah anak-anak makan kami tiba-tiba didatangi seorang wanita yang tidak dikenali separuh abad ke meja kami.

Dia dengan tiba-tiba menyapa kami, mengusap kepala Nawal seraya menghulurkan sedikit wang kepada budak berdua ni sebelum berlalu pergi.

Kami pada mulanya agak terkesima. Terperanjat. Tak sangka pun ada.  Pepun syukur alhamdulillah. Murah rezeki. He3.  Tak lupa kami mengucapkan terima kasih kepadanya dan mendoakannya agar terus dimurahkan rezeki.

Dia sedikit terharu ketika mengaminkan doa kami!
Tak tahu apa yang bermain difikirannya. Rindu pada cucunya barangkali. Hu3

Saya sampai sudah memikirkannya. Harap dapat berjumpanya lagi. Yelah mana tahu dapat mengeratkan silaturrahim kan.Boleh juga menumpang kasih di sini.

Orang baik kita baik juga. Jangan buat jahat dengan orang. Ini selalu saya pegang. Kita tanam jagung pastinya jagung juga yang aka…

Muka Rosak Lepas Berhenti Guna Produk?

Image
Pernah alami situasi ini?

Muka ada masalah. Tercari-cari produk yang sesuai. Dah jumpa. Serasi. Tiba satu masa anda berhenti gunakannya. Tiba-tiba muka jadi bermasalah kembali. Malah jadi lebih teruk.

Tahu tak kenapa jadi macam tu?
Ianya adalah disebabkan kandungan merkuri yang terdapat dalam produk tersebut. Pengguna akan merasa kesan cantik dengan cepat dan berkesan namun mempunyai kesan sampingan yang amat membahayakan.

Jom kita lihat apakah ciri-ciri produk pemutih dan kosmetik yang mengandungi merkuri :

* Warna krim lebih terang dan menyerlah
* Bau krim agak kuat dan menyengat
* Krim pemutih yang mengandungi merkuri menyebabkan kulit wajah menjadi lebih berkilat,
* Kulit muka menjadi putih, biasanya putih pucat,
* Krim memiliki tekstur kasar, berbiji-biji dan bergumpal,
* Memutihkan kulit dalam waktu yang sangat singkat (kurang seminggu),
* Tidak timbul jerawat. Ini disebabkan lapisan epidermis kulit telah rosak dan kulit sudah tidak lagi mengandungi protein dan melanin yang berf…

Allah Lebih Mengetahui

Image
Jangan ukur rezeki Tuhan dengan 'Matematik'. Ia datang dalam pelbagai 'Warna'. Percayalah.

Dan rezeki itu tidak sama antara kita. Ada yang cepat, lambat, ada yang banyak ada yang sedikit. Dia lebih Mengetahui segalanya.

Assalamualaikum w.b.t.
Selamat pagi semua! 🌼🌼🌼

Berdagang jangan takut rugi,
Rezeki harus tetap dicari,
Ayuh semua bangun pagi,
Kita sambut cahaya mentari.

~ Selamat menjemput rezeki.

😍😍😍

#MaryJardin
#NaturalOrganicSkincare
#EveryWomensDream

Repost Status Fb 26 Disember 2016

Bahagia Di Hati

Alamak ada orang pm saya tanya pasal rumahtannga la. Hu3. Minta maaf dik ye saya bukan kaunselor. Pakar lagi la bukan. Kahwin pun tidak sampai 10 tahun lagi. Ni pun duk nangis berkejau-kejau lagi dengan anak ni ha..Tak berani akak nak nasihat orang. Tak layak rasa. Hu3.

Cuma apa yang akak boleh cakap kepada yang bertanya janganlah bersedih walau jodoh belum sampai ye.  Jangan putus asa. Jangan tunggu dah berkeluarga baru nak bahagia sekarang masa bujang pun boleh bahagia. Janganlah sesekali kita mengukur  kebahagiaan itu pada "complete" atau lengkapnya kehidupan itu pada ukuran fizikal dan material semata. Contoh kita rasa kehidupan itu complete dan lengkap bahagia bila kita ada segalanya. Ada pasangan ada anak ada rumah besar kereta besar. Tak..jangan sekali2.

Bahagia tu subjektif sayang. Tak semestinya orang yang berpasangan saje yang bahagia. Bahagia itu letaknya di hati. Siapa siapa pun boleh bahagia. Cuba tengok ada je kan yang bahagia walaupun masih berseorangan. Boleh…

Cerita Ana...

Image
Anak sedara saya ni Ana namanya. Baru berkahwin tahun lepas. Dia mengongsikan momennya di fb bersama suami membeli belah barang dapur stok sebulan dan mengangkut barang2 tersebut dengan motor. Mereka hanya punyai motor.  Penuh motor dengan barang2. Perasaan bercampur baur saya melihatnya!

Satu. Saya kagum dengan mereka. Walau masih muda jiwa mereka kuat. Mereka matang. Lalui seadanya hidup walaupun serba sederhana. Terima keadaan dan kesusahan masing-masing.

Dua. Saya sebak sebenarnya. Saya juga pernah melalui saat begitu dulu. Baru berkahwin memang susah. Macam-macam dugaan. Di sinilah Allah uji hati kita. Hati suami. Hati isteri. Allah nak tengok nawaitu, persefahaman, tanggungjawab, rasa hormat dan keikhlasan kita. Ujian - ujian dan  kesusahan inilah sebenarnya yang merapatkan kasih sayang suami isteri. Sama2 susah dan sama2 senang.

Saya percaya orang lain juga punya momen2 tersendiri yang saat ini bila dikenang kembali terasa manisnya kesusahan dulu. Asam garam dalam rumahtangga.…

Kasihnya Ibu

Image
Kita takkan pernah tahu dan faham apa yg seorang ibu rasa sampailah kita sendiri merasanya...betul kan ?

Ini adalah gambar mak. Tengok banyak beg dia kan. Berat. Macam2 ada dalam tu. Ada durian, pisang, rambutan, kelapa dan lain2 bawaan dari kampung. Semuanya untuk anak2 yg dikasihi dan disayangi. Dia ingat akan semua kegemaran tiap tiap anaknya.  Sanggup bawa dari jauh. Biarpun berat. Biarpun dia susah. Biarpun malu orang tengok sebab kuatnya bau durian. Dia tebalkan muka. Dia kuatkan hati. Sanggup semuanya. Demi siapa? Demi anak-anaknya. Apa sahaja.  Itulah seorang ibu...hati seorang ibu. Kasihnye tidak bertepi. hu3 πŸ˜₯πŸ˜₯πŸ˜₯.

Ya Allah, kasihanilah ibuku sebagaimana dia mengasihi aku ketika aku masih kecil. Panjangkanlah umurnya dan kurniakanlah kesihatan yang berpanjangan padanya. Jadikanlah kami anak anak yg soleh dan solehah yang sentiasa ingat padanya.

#TerimaKasihMak
#TerharuRasaHati
#HargailahSementaraMasihAda
# Kitatakkantauberapalamalagimasakitadgndia


Keajaiban Bersedekah & Dhuha

Image
Aku ada benda nak share sini. Tapi sebelum tu aku nak bagitahu tujuan aku share ni bukanlah untuk riak atau nak menunjuk nunjuk ke apa amalan aku. Just nak kongsi untuk dijadikan pedoman dan untuk ingatan diri aku sendiri.

Kita selalu dengar kan orang kata kalau nak murah rezeki maka bersedekah la dan buatlah solat sunat Dhuha.

Maka aku pun buat la. Aku buat sikit2 setakat yang aku mampu. Apa aku buat? Sekali lagi bukan untuk riak ye. Jangan kecam aku.

1. Setiap kali solat maghrib / subuh aku sedekahkan alfatihah buat keluarga kecil aku, keluarga aku, keluarga mertua dan sahabat2 aku.

2. Sedekah kat akaun mak aku. Tiap hari. Setakat yg aku mampu. Pada suami aku pesan bagi kat mak ayah dia duit tiap bulan tanda ingat.

3. Solat dhuha

Aku buat ni baru seminggu baru.

Dan di sinilah bermulanya cerita...

Faham faham la kan dah tengah bulan ni agak kering sikit. He2. So disebabkan tiada duit di tangan aku pun pergi la ke bank nak keluarkan duit. X banyak pun ada tapi lepas la. Aku pun pergi…

Cerita Alfateh

Image
Alkisahnya, alfateh anakku ini amat gemarkan ayam goreng. Masak hari hari pun takpe. Dia suka. Dan tak pernah jemu. Semalam nak dijadikan cerita aku masak ayam seperti hari2 sebelum ni. Ayam kukus halia. Tak pedas.So, dia boleh makan dengan adiknya.  Sedap sangat agaknya dia asyik minta banyak kali bila portionnya sudah habis. Serba salah nak bagi sebab cuma tinggal sedikit untuk portion babahnya. Cubit la sikit babahnya punya dan bagi ke dia sambil pesan abg, ni last tau, habis dah tinggal ni yang babah punya. Sian babah tak makan lagi kataku padanya.  Dia seraya menjawab dengan selamba sambil menikmati ayamnya ala takpe, babah mesti bagi abang punya ayam ni sebab babah dah makan kat sekolah. Yelah tu kataku kembali sambil menyuap Nawwal.

Tak lama kemudian, terdengar bunyi motor babahnya. Ha tu babah balik pergi buka pintu abg arahku. Dia berkejaran ke pintu mendapatkan babahnya dan menjerit babah, babah babah makan dah ke?

Suami dengan riak muka terkejut  menjawab sudah sayang. Wah…

Instant Shawl Loop Kristal Exclusive by Salmaa

Image
Nak siap cepat?
Nak yang simple?
Tapi cantik & elegant?

Meh cuba shawl ni. Mudah! Ringkas!  Cepat!  Dan Cantik! Sarung sahaja!

INSTANT SHAWL  LOOP CRYSTAL BY Salmaa
****************************************
RM 35
Free postage!!! (Promo)

1) 2.0m x 0.7m (standard size xl)
2) Material Heavy Chiffon Georgette
3) 50 colours available
4) Labuh adjustable
5) Mudah dibentuk pada muka

Pm/wasap
0139507214










Cerita April Mei Jun

Image
Terlalu banyak yg berlaku dalam bln 4 5 dan 6 ni.  Jadinya sebab kesuntukan masa aku rangkumkan je la ceritanya ye...moh nengok apa ceritanya.

Kepulangan Yang Bermakna

Image
Ni cerita lama.  Baru sekarang berkesempatan nak share kat sini. Sibuk ngat kononnya.  Ni cerita masa cuti sekolah hari tu. Kami pada mulanya tidak berhasrat untuk pulang ke kampung pada cuti tersebut disebabkan beberapa sebab. Sedih x dpt balik. So,  Ikutkn planningnye nak balik cuti bulan 6 nanti. 
 Walaubagaimanapun rupanya berlaku sebaliknya.  Allah telah aturkn yg terbaik buat kami.  Jadi jgk kami pulang rupanya. Sebab yg x jd tu telah berjaya disettlekn awal.   Terlalu byk rupanya hikmah di sebalik kepulangan kami ini. Alhamdulillah.. 
Antaranya :-
1. Dapat berkumpul semua adik beradik n family.  Sesungguhnya tiada yg lbh menggembirakan dlm hidup ini melainkn dpt bersama family. Bukan senang nak berkumpul ramai2 ni. Masing2 sibuk masing2 ada kehidupan sendiri. Jarang dpt jumpa.  Bila ada peluang n kesempatan mcm ni eloklah direbut dan diambil sbb kita x tahu lagi bila peluang tu akan datang lagi. Keluarga adalah segalanya. ..Selepas pemergian abah inilah harta yg tinggal utk ka…

Bingka Ubi Kayu

Image
Semalam buka puasa aku try buat bingka ubi ni. Lama dah teringin ngn ngidam nak makan. Alhamdulillah berjaya gak membuatnya. Habis dah sehari puasa ganti. Ada lagi sehari lagi. X lama dah kan nak Ramadhan. X sabar menunggu Ramadhan kali ini. Mudah2an sempat ngn Ramadhan kali ni.Insya4jji.
Jom kita tengok resepinye.
Bingka Ubi
- ubi kayu  - santan pekat - gula -garam - pewarna kuning
- ubi disagat ataupun diblender hingga hancur. Aku buat dlm 2 cawan setengah ubi. Lepas tu tapiskan airnya amik ubinye saje. - sebatikan gula garam dlm santan kelapa. Garam dlm satu sudu kecil n gula dlm 5 6 sudu ikutla nk manis mcmn n santan aku buh dlm setengah cawan lebih sket dkt2 1 cawan. - masukkan santan tersebut ke dlm ubi dan sebatikan. Lepas tu masukkan dlm dulang n sedia utk dibakar dlm oven lbh kurang 1 1/2 jam. Kalau dlm periuk noxxa 30 minit je. - dah sejuk bolehlah dipotong. 
Selamat mencuba !

Ketam Masak Lemak Cili Api & Nanas

Image
He3. Ni nak share resepi ketam masak cili api ngan nanas.  Ketam ni ktrg dapat masa pergi Melaka aritu. Ayah ayu kasi. Terima kasih pakcik n ayu. Aku pada mulanya x tahu nak masak pe. Lagipun aku bukanlah pandai sangat makan ketam pun. Nak siang pun x reti.he3 Laki aku yg siangkan. Dia google je caranya. Dia suggest kat aku buat masak lemak. Dia memang suka masak lemak lebih2 lagi kalau bubuh nanas. Sampai masa ktrg kawen dia suggest kt mak ayah dia nak udang masak lemak ngn nanas. Ni dia dah request kenalah buat jugak. So meh kita tengok...
- cili api Ikutlah nak pedas mana -kunyit hidup - nanas - garam - santan - daun kunyit
- ketam
- tumbuk kunyit hidup ngn cili api bersama garam kasar. Ikut petua mak mertua masak ngn garam kasar lg sedap. - Masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk. Buh sket air dlm lesung tu n kacau2 sket masukkn terus dlm periuk. Petua org tua gak ni.he3 - lps tu masukkan nanas. Didihkan.
- masukkan ketam  - masukkan santan & kacau - masukkan daun kunyit - tungg…

Penangan Air Tangan ibu/isteri

Image
Tgh duk scroll fb ternampak post ni. Menarik. Terus rasa nak share kat sini. Teringat aduan seorang rakan (junior lelaki) kpd aku yg mengatakan isterinya tidak pernah memasak utk dia sejak 3 tahun perkahwinan mereka. Sedangkan dia sangat la pemakan. Masak la pepun katanya dia x kisah katanya asalkn masak. Ni takdenye la. Kena tunggu mak datang barulah dapat makan mknn rumah katanya. Barang dapur kat rumah mmg xde sgt pun. Dia fhm isterinya tidak pandai memasak tapi sbb xde inisiatif nak belajar n cuba tu yg dia rasa sgt tuh.  Sedih rasa katanya. Isterinya lebih suka membeli  di kedai sedangkn rakanku ini x suka sgt makan di kedai katanya lebih jimat. Xtau la jimat tang mana...takpelah itu pendapat dia. Pepun aku harap dia ada terbaca pasal post ni n mengambil tindakan segera demi memenangi kmbali hati rakanku itu...Itu cerita mereka. Amik iktibar.
1. Ye memang betul air tangan ibu/isteri memang pengikat kasih sayang jalinan antara anak  dan ibu &  suami dan isteri. Tu sebab nape …

Puding Oreo Milo

Image
Masa hari jadi Nawwal aritu aku  buat puding oreo milo ni. Request dr dak Fateh.he3 Dia suka ngat puding ni tu yg request tu. Dia mula makan puding ni masa pegi umah ayu kt melaka aritu. Sedap katanya. Banyak dia makan kat umah ayu. Sampai ayu bekalkan kt dia satu tupperware bawa balik puding. :) Dekat rumah hari2 suruh buat. So try la jgk buat. Meh tengok he3....
Puding Oreo Milo - Agar2 satu beg - Air ikut sukatan plastik agar2 - Gula dlm 2 cawan ikut nak mns mcmn - Setin susu cair - Milo dlm 2 ke 3 cawan - Biskut oreo
- masak agar2 ngan air ngn gula smpi cair. -masukkan susu 1 tin. - biarkan mendidih - asingkan sebahagian daripada cecair tu ke dlm bekas lain dan masukkan milo. Sekarang ada satu bekas cecair milo (1) satu bekas cecair agar2 bersusu (2). - tuang sebahagian cecair milo ke dlm bekas. Tunggu sehingga separa  beku sikit. Kalau beku sepenuhnya cucuk2 sikit ngan garfu nnti bagi senang dia nak melekat. - Lapisan kedua masukkan pula sebahagian cecair agar2 bersusu tadi. Susun biskut oreo. Tungg…

Si Fateh Berbaju Batik

Image
Hari ahad baru ni dia ke sekolah berbaju batik. (Setiap hari ahad sekolah memang tetapkan untuk pakai baju batik).
Sekali imbas tengok dia saling x tumpah sebijik mcm arwah Abah. Arwah abah mmg suka pakai baju batik. Dress code dia kalau berpergian ke mana2.
Si Fateh ni cuma tiada kopiah putih ngan tongkat je kalau x mmg gaya sgt atuk.

Terasa ada air mata bergenang di tubir mata.
Ada rasa rindu mula datang menjengah...:(
Alfatihah. Semoga abah tenang di sana.

#klonatuk
#rindusangat
#abahsukapakaibajubatik


Meraikan Dak Nawwal

Image
Sempena hari lahir dak nawwal semalam kami meraikan dgn buat makan2 sikit ngn doa selamat. Buat kami 4 beranak je. Tapi ada la sikit bagi jiran2 rasa. Aku masak pulut kuning, rendang daging masak hitam dan puding oreo Milo. Suami aku pulak pi beli sate kt pasar malam. Tengok pada menu ni mcm mama n babah ni yg melantak bukan nawwal. Hahaha... Jual nama nawwal. :)
Kat bawah ni sikit gambo2 kami. Layanz....