Posts

Showing posts from March, 2017

Kalau Rosak Jangan Dibuang

Image
Kalau Rosak Jangan Terus Dibuang

Ini kerusi set almari solek saya. Hampir 4 tahun usianya.  Seusia kami di sini.  Sudah rosak dan patah dikerjakan dek budak berdua anak bertuah saya ni.

.

Sayang nak dibuang. Sentimental values. Ini kenangan. Kenangan saya dan suami ketika mula-mula duduk di sini. Mula-mula hidup sebumbung setelah 3 tahun hidup PJJ.  Bukan senang nak mendapatkannya. Hasil titik peluh kami bekerja. Beli sikit-sikit perabot rumah ni. Susah bersama. Manis untuk dikenang sekarang.  Bila tengok semua barang ada ceritanya tersendiri. Tu sayang nak buang. Saya ni penyayang orangnya.  Eh!  Ha3.

.

Jadi petang ni kita DIY kerusi ni.  Masih boleh digunakan untuk manfaat lain.  Tengok nanti jadi apa ye. He3.
.

Begitulah juga  kita kawan dalam perhubungan rumahtangga. Sekiranya ada yang 'rosak' janganlah terus dibuang.  Baikilah ia agar perhuhungan itu kekal. Repair. Cari puncanya. Kata orang kalau rosak kuku yang panjang potonglah kukunya itu  bukan dipotong tangannya itu…

Ayam Berempah Mudah My Version

Image
Bebudak ni suka makan ayam.  Hari2 ayam je.  Jemu dah mak ni nasal asyik ayam je.  Tak tahu dah nak masak apa. Akhirnya,  masak ni je la.

Ayam Berempah

1. Ayam potong kecik2.
2. Blend bawang putih,  bawang merah,  halia,  serai
3. Sangai dan tumbuk jintan putih,  jintan manis,  ketumbar
4. Garam
5.  Serbuk kunyit
6. Serbuk kari
7. Gaul semua bahan dengan ayam
8. Perap

Siap.. 😊😊

~ kalau nak spicy buh serbuk cili skit.


Sambal Sardin Masak Tempoyak My Version

Image
Asyik cerita pasal anak2 dan motivasi je.  Kali ni kita share resepi la plak ye.he3. Check it out!

Jemput lunch semua!

Korang masak apa?  Kita masak sambal sardin masak tempoyak.  😊

Sambal Sardin Masak Tempoyak

. Tumis bawang putih,  bawang merah,  halia,  cili api yang telah ditumbuk.
. Masukkan serai yang telah diketuk.
. Masukkan kuah sardin,  air,  dan tempoyak.
. Masukkan garam.
. Last sekali masukkan ikan sardin.
 Siap!

~ kalau ada belimbing buluh lagi sedap.

Mudah kan!  Selamat mencuba!

😊



Sahabat Itu Bagaimana Harusnya

Ada sahabat.. dia macam garam. Nampak kecik. Harga pun murah je macam takde nilai sangat. Tapi, bila garam takde, masak apa pun jadi huru hara. (tak sedap, tawar) Sahabat macam ni wajib ada dalam kitaran harian.

Ada sahabat.. dia macam gula. Sedap sangat bila ada. Tapi kalau terlebih, boleh pening kepala. Kencing manis naik. Tapi... tetap tak boleh, kalau tak ada. Nanti ketar badan pulakk. Biasanya sahabat kita yang nakal-nakal suka buat orang kancing gigi.😁😁😁

Ada sahabat.. dia macam beras. Wajib ada, kalau takde, tak puas makan. Macam tak kenyang. Mesti kena ada jugak dalam sehari tu walau sikit. Biasanya dialah penasihat kita, peguam, cikgu, doktor, tukang masak, tukang sapu.

Ada sahabat...dia macam desert. Tak perlu selalu ada, tapi selalu kita akan teringin-ingin. Tercraving-craving.. terleleh-leleh air liur gitu. Muncul sesekali tapi impact bermakna.

Ada sahabat.. dia macam sayur. Kita tak berapa suka nak makan. Tapi kita tau, sayur tu elokkkkkk sangat untuk kesihatan kita yan…

Cerita Fateh Lagi

Balik sekolah di dalam kereta.

Mama,  mama masak apa hari ini?

Mama tak sempat masak lagi. Tadi mama bawa adik pergi klinik.  Balik tu mama basuh kain dengan tangan. Kan mesin basuh rosak. Lama la mama kat bilik air. Tengok tengok dah pukul 12 lebih. Terus mama datang sini ambil Abg. Tak sempat masak lagi. Abg marah ke?

Tak. Abg tak marah. Kesian mama. Ni mama makan dah? (prihatin bunyinye).

Belum lagi. Jawabku berlakon sedih. Tersentuh hati atas keprihatinannya.  Minta mintalah dia cakap mama tak payahlah masak. Suruh babah je beli lauk. Doaku dalam hati. Fuh fuh fuh...

Tiba tiba,

Takpelah.  Mama pergilah masak dulu.  Abg tunggu. Abg rehat.  Abg nak sup ikan merah nenek tau.

Ceh.. 😅😅
Hancus harapan. Baru nak touching. Kemain pulak tu ordernye.  Sabau je ler.

😂😂

#DiariSuriRumah
#MasakLaKau

Fateh Fateh Fateh. Sabo Je La

Sampai di sekolah tengok budak-budak sudah keluar.  Tapi tak nampak pulak kelibat si dia.  Biasa bila dah keluar dia akan duduk menunggu siap berkasut sambil tersenyum bila ternampak aku menjemputnya.

Tapi hari ni tak. Tak nampak dia. Aku tengok sorang sorang budak budak yang keluar. Bukan dia!

Ah sudah! Debor rasa.

Aku gerak ke kelasnya.  Barulah nampak dia.  Terpisat - pisat. Merah matanya.  Last sekali keluar. Nape pulak tu? menangis ke mata merah.  Ada orang buat ke.  Ishh..debor ni.

Baru nak tanya cikgu dia cakap...

Fateh tidur tadi. Tu lambat.Dia baru bangun tu.  Kata cikgunya.

Fateh tidur dalam kelas? Adeh fateh awat la pi tidoq dalam kelaih! Ikut sape la ni tidoq dalam kelaih ni?  Ha3

Ingat apa la tadi.  Rupanya dia tidur.  Ishh budak ni!



😂


Happy Birthday kawan

Image
Dedikasi buat sahabatku Noor Jannah,

Teman itu seperti bintang.  Tak selalu nampak tapi selalu ada di hati. 😘

Persahabatan itu seperti tangan dan mata.  Saat tangan terluka,  mata menangis.  Saat mata menangis,  tangan yang menghapusnya. 😭

Di saat kita semua punya kehidupan masing-masing dan hidup kita semua berubah,  di harap apapun perubahan itu, kita akan tetap sahabat selamanya. Memori bersama tetap dalam kenangan.

Sempena kelahiranmu hari ni sahabat,
Aku doakan agar kau dipanjangkan usia,  dimurahkan rezeki,  dikurniakan kesihatan yang baik,  bahagia,  gembira,  berjaya dunia akhirat dan sentiasa di bawah lindungan, peliharaan,  rahmat dan kasih sayang Allah.  Moga segala urusanmu dipermudahkan.  Amin.

~ sayang ko.  😍😍😍

#SahabatSelamanya
#KamiAnakFelda


Jangan paksa orang jadi kaya

Kenapa saya tulis tentang "JANGAN PAKSA ORANG JADI KAYA?"

Sebab terlalu ramai makin berani memandang rendah kepada orang lain secara terbuka hanya kerana mereka memilih untuk 'makan gaji', untuk berniaga kecil-kecilan, untuk jadi surirumah sepenuh masa, untuk bahagia dengan cara mereka.

Sebab terlalu ramai makin lupa maksud 'positivity' dan optimis yang sebenarnya sehingga melukakan hati-hati orang di sekeliling mereka, sehingga terlupa asas ukhuwah sesama insan.

Sebab terlalu ramai makin memberi tekanan kepada orang lain bahawasanya kalau kita tidak bersungguh mencuba sekian sekian; kita tergolong dlm kategori yang malas. Sedangkan sejauh mana kita nampak rajin, malas atau usaha orang lain dlm kerjaya atau pilihan mereka?

Sebab terlalu ramai makin bongkak tayang duit, tayang harta, tayang kereta, tayang beg mahal dengan 'caption' penuh sombong dan riak atas dasar ingin memberi motivasi dan inspirasi; tapi sebenarnya motibasi dan inspiribasi.

Sebab te…

Darjat

DARJAT

Berbual dengan rakan baik yang suaminya diuji dengan kanser yang agresif; tahap 2 berubah ke tahap 4 dalam masa tak sampai setengah tahun. Dia mulanya sedih teramat, namun kini dah redha.

Akur dan redha dengan takdir Tuhan atas kehidupannya.

Katanya dari dulu dia berdoa agar suaminya diberi hidayah. Supaya lebih penyayang, lebih mendekatkan diri pada keluarga dan Tuhan.

Rupanya memang Tuhan kabulkan permintaannya. Namun ia datang bersama pakej ujian yang amat berat.

Namun dengan ujian berat itu membuatkan insan perengus menjadi penyabar, insan baran menjadi penyayang, insan yang dulunya gelisah dengan ibadah bertukar lebih dekat dengan Tuhan.

Ya. Sekarang rakan saya itu dah faham hikmah ujian Tuhan.

Sahabat saya yang lain pula diuji dengan suami yang makin galak nak tambah cawangan. Padahal nafkah keluarga ditanggung isteri. Tanggungjawab pada Tuhan pun masih huru-hara.

Katanya, lebih baik diuji dengan suami yang sakit, daripada diuji dengan suami yang curang atau suami yang pe…

Beautiful in your own way

Ha3...

Ada orang komen kata kita tak pandai bergaya.  Tak cantik. Tak mekap. Gaya dan fesyen kita macam gaya orang orang tua.

Ha3.  Kita tak kisah pun. Lantak la nak cakap apa pun.  Yang penting tutup aurat. Asalkan kita selesa dan suka apa yang kita pakai sudah. Yang penting kita yakin dengan diri kita. Dah cukup.

Beautiful in your own way. Kann!

😊

~Aku dengan caraku yang sederhana.

Status fb 6/3/2017

Duhai Anak

Image
Tiba2 rumah senyap je. Lain mcm kalau senyap ni. Kena pegi intai apa kerjaan budak berdua tu.

Tengok2 sorg tengah pegang penyapu sorang pegang penyodok sampah.

Ha Korang berdua buat apa tu???

 Adik lapar mama. Abang bagi biskut. Tapi adik makan sepah. Nanti semut datang. Abang sapu ni ngn adik.Jangan marah mama.

Terdiam kejap. Mata rasa panas n berkaca. Hu3. Alahai anak..mama x marah la.Kuusap kepalanya. Dah besar abang ye pandai Abang bagi adik makan ye..mcm tu la elok2 ngn adik ye. I am so proud of you my son.:)

Abang Fateh jgn la cepat sangat besar...mama luv you.

#myfamilyismylife
#mamaxcengeng

~ ni status fb 8/3/3016



BondaBonding

Image
Dating dengan abam fateh arini tanpa babah dengan adik nawwal.

Sembang dalam kereta.

Abang fateh nak kawen tak? Mama dah ada long speech untuk wedding abang.  Ha3.  😂

Tak nakkk!  Abang nak tinggal dengan mama dengan babah dengan adik.

Ha3.  Ye la tu.  Nanti abang dah ada makwe cakap kat mama tau.😂

Mama ni mengarutlah.

Hahahaha.

~ tak tahulah mama macamana nanti kalau abang fateh kawen. Mesti mama teriak.  He3.

😊

#BondaBonding
Status fb 10/3/2017

Kusangka Kangkung...

Image
Kusangka kangkung rupanya cili! .
.

Adeh!  Terasa pijar lidah.  Pedas. Terbantut seketika selera.  Termenung sebentar melayan kepedasan yang terasa di lidah.
.

Begitulah juga kehidupan kita kawan.  Sering mendambakan panas hingga ke petang.  Tapi rupanya tidak semudah itu.  Tiba tiba hujan pula di tengahari.  Seringkali ada sahaja cabarannya di tengah-tengah. Macam cili ini.  Menganggu seketika selera santapan saya.
.

Apa lagi yang boleh kita buat melainkan teruskan saja habiskan.  Bangun dan teruslah melangkah. Plan A tak jadi ada lagi Alphabet B  sampai Z.  Jangan mengaku kalah. Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.  Alang-alang mandi biar basah kata orang.
.

Apapun moga moga kita punya jiwa yang besar untuk hadapi segalanya. Buat teman-teman saya yang kini diuji hidupnya dan hatinya percayalah Allah tidak menjadikan semua itu sia-sia kawan.  Allah sayang padamu. Unfair things may have happened to you & caused a lot of pain. But remember the Almighty is ma…

Namanya Rezeki.. Masanya Sudah Sampai

Urusan pembelian rumah ni sebenarnya sangat berkait rapat dengan soal rezeki daripada Allah.

Ada orang tu dah bertahun tahun survey dan cari rumah. Habis satu daerah dia round tengok rumah. Pantang ada pameran hartanah dia mesti pergi. Pantang ada iklan rumah nak dijual dia mesti contact. Tapi sebuah rumah pun tak beli-beli jugak.

Ada orang tu urusan jual beli rumah dia dah hampir setahun, tapi tak selesai selesai jugak. Setiap peringkat urusan tu ada saja halangan. Masalah dengan owner lah,  masalah dengan bank lah, masalah dengan peguam lah. Dan macam macam masalah lagi.

Tapi ada orang lain pulak, minggu lepas cari rumah, minggu ni dah jumpa rumah idaman. Bincang dengan owner,  then masing-masing setuju sign perjanjian jual beli dan terus bayar deposit.

Urusan jual beli pun mudah dan berjalan lancar saja. Loan mudah lulus, owner tak banyak karenah, peguam pun cekap dan efisyen, pemaju pun tak kerek. Pendek kata tak sampai 3 atau 4 bulan selesai urusan.

Maka bila saya kaitkan soal m…

Kita Punya Liga Kita Sendiri

Dalam dunia ni, semua benda bergerak dalam zon masa masing-masing.
.
Ada yang masih single.
Ada yang dah kawen 10 tahun tapi masih belum ada anak.
Ada yang baru kawen bulan lepas, hari ni dah mengandung.
.
Ada yang grad umur 23 tapi terpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap.
Ada juga yang grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja jawatan tetap.
.
Ada yang muda lagi umur 25 jadi CEO tapi umur 50 dah meninggal.
Ada juga yang umur 50 baru jadi CEO dan hidup sampai umur 90.
.
Zon masa kita semua tak sama.
Jadi tak perlu merasa kita 'tertinggal' hanya bila nampak orang lain lebih berjaya. Masa kita belum sampai.
Obama retires at 55, tapi Trump 'bermula' pada umur 70.
Hanya zon masa mereka saja yang berbeza.
Tapi sama-sama dapat jadi Presiden.
.
Ada yang 'depan' dari kita.
Tapi ada juga yang 'belakang' kita.
Semua orang bergerak dalam laluan yang berbeza pada zon masa yang berlainan.
Allah ada perancangan berbeza untuk kita semua.
Jangan dengki,…