Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2017

Travelog Sedili : Jalan Jalan Kenali Sedili 2

Sambungan jalan2 kenali Sedili.  Sedili Kampung Nelayan.  Kita cerita tempat menarik di Sedili ye.  


Tempat peranginan Saya perhatikan selain terkenal dengan sektor perikanan dan industri kecil/sederhana perusahaan keropok serta ikan kering Sedili juga terkenal dengan kawasan peranginan. Banyak tempat tempat menarik boleh dilawati di sini.  kalau sampai sini jangan risau nak bermalam di mana kerana di sini memang banyak chalet, homestay dan rumah inap. Pilih saje ikut bajet anda.

1. Pantai Teluk Mahkota (Jason Bay) Kalau anda sampai ke Sedili ni  boleh la ke Pantai Jason Bay ni. Lokasinya tidak jauh dari simpang tiga traffic light Tanjong Sedili. Pantai ni katanya antara pantai terpanjang di Asia. Disebabkan keadaan muka buminya yang landai dan tidak berbatu, maka ia sangat sesuai untuk mandi manda bersama anak-anak. Cumanya, airnya tidak sejernih air di Tanjong Buluh ataupun Tanjong Balau. 

 Pantai ni mempunyai kemudahan penginapan. Banyak chalet. Boleh stay sini.  Nak berkhemah pun boleh…

Review : Bisik Pada Langit

Kasih sayang mak ni kita biasa nampak.  Tapi kasih sayang ayah ni payah nak nampak.  Dia tak tunjuk terangan. Sering kita rasa dia tak sayang kita.

Hakikatnya,  melalui perhatiannya tu la kasih sayangnya. Perhatiannya melalui marahnya,  ketegasannya, pukulannya.

Luahan seorang ayah,

Aku mungkin tidak mempamerkan kasih sayangku padamu wahai anak. Tetapi fahamilah bahawa dalam hati aku cuma ada kasih sayang untukmu. Kasih sayang yang begitu dalam.  Aku menyayangimu melalui ketegasan dalam kata-kataku.  Aku merindukanmu melalui diamku dan aku mencintaimu dengan kemarahanku.  Fahamilah,  aku juga insan lemah meskipun zahirnya aku tampak kuat. Aku lemah jika kau jauh dariku,  duhai anak.

#BisikPadaLangit
Status fb 13/10/17

Syurga Kita

"Jadilah 'syurga' untuk orang yang kita sayang. "

Status fb 18/10/17



Hidup Jangan Berkira

Pagi tadi lepas siapkan air mandian mak dan makanannya, aku duduk menonton tv.  Si Nawwal masih beradu.Jadi agak lapang la sikit.

Tertonton MHI. Diskusi tentang Hak dan Tanggungjawab Suami Isteri.

Bercakap soal hak dan tanggungjawab ni pada aku la betul agama dan adat kita  telah menggariskan beberapa panduan hak dan tanggungjawab ni, tapi rasanya tak salah pun kalau kita saling membantu,  bertolak ansur dengan pasangan kita.

Nama pun berkongsi hidup kan. Berkongsilah jugak hak dan tanggungjawab. Hidup berumahtangga ni lebih kepada kerjasama sebenarnya. Saling membantu dan melengkapkan. Bekerjasama demi kemaslahatan dan keharmonian bersama.

Hidup ni jangan berkira sangat. Selagi kita bertelagah soal itu kerja kau bukan kerja aku,  itu tugas kau suami,  itu tugas kau isteri selagi itulah kita menekan diri sendiri dan hidup kita tidak akan bahagia.

~ Teringat pernah terbaca pesan dari seorang Ustaz kita ni dalam rumahtangga untuk lebih bahagia kena selalu berlumba dengan pasangan. B…

Terpisah Sekejap

Tadi call nenek Fateh cakap dengan Fateh.
.

Demi saje  mendengar suara dia.. Allah.. Sebak rasa hati.  Tak tahu nak kata.
.

Kami tak penah berjauhan.  Dia selalu ada di depan mata saya.  Hari - hari. Banyak benda kami buat bersama.   Walaupun dia selalu yg membuatkan sy marah,  stress atau apa tapi dia la yang tetap ada dalam hati.
.

Betul kata orang kita hanya menghargai orang itu bila dia jauh dengan kita.

Miss you,  son. 😘

#MamaSurrender

Status fb 10/10/17


Nur Malam

Renungi malam ini rasa kesangsian
Ku kini berada di alam yang sunyi
Hanya bertemankan bintang dan bulan
Di malam kelam

Hembusan angin bayu pastikan berlalu
Seiring dosa lalu yang membelengguku
Moga semalam jadi pedoman
Dan pengajaran

Langkah kaki kananku
Menyusuri rumah suci
Bermula episod baru
Dalam ketulusan hati

Bila hati menghadap tuhan
Baru kusedar ada kelemahan
Terasa kerdil berbanding Yang Esa
Terharu, terfikir betapa agungnya Tuhan

Tuhanku, aku tidak layak masuk syurga-Mu
Namun tak berupaya menghadapi api neraka-Mu
Terima taubatku dan ampunkan dosa-dosaku

Inginku ubah cara hidupku yang lalu
Menjadi hamba yang diredhai selalu
Tiada palsu wahai tuhanku
Allah yang satu

Kuakhiri sujud dengan doa
Semoga dikabulkan hajat
Dijauhkan duka lara
Kuharap terimalah taubat.

~ Salam jumaat barokah.

 #DazzlingMJ

Status fb 13/10/2017


Selamat Ulangtahun ke 32 Sayang

Berjaya jugak surprisekan dia.  He3. .
.

Birthdaynya esok 6.10.2017.  Tapi saje delivery hari ni 5.10.2017.  Sebab kalau esok dia dah tau.  Selalu kantoi surprise.
.

So,  kita buat sebelum.  Dia tak expect.  Kita nak kasi dia terkejut dan pengsan.  Hahaha. .
.

Alhamdulillah berjaya.  Terima kasih banyak @surprisedeliverykotatinggi.

#HappyBirthdaySyg
#Sweet32
#061085

Oktober Penuh Semangat

OKTOBER PENUH SEMANGAT

Hidup ini tak seindah yang disangka.Tak semudah yang kita duga.Peritnya kadang tak terjangka.

Walau apapun kita harus percaya.Pasti ada hikmah disebaliknya.Perancangan Allah jualah perancangan sebaik-baiknya.

InshaAllah satu hari nanti . Keindahan akan datang setelah berpenat lelah dengan usaha.

😊

Status fb 1/10/2017

Travelog Sedili : Jalan Jalan Kenali Sedili 1

Teaser!

Travelog Sedili :
Jalan2 Kenali Sedili



Tanjung Sedili ialah sebuah kawasan di daerah Kota Tinggi, Johor, Malaysia. Terletak di muara Sungai Sedili di pinggir Laut China Selatan, kira-kira 40 kilometer dari Bandar Kota Tinggi, kawasan ini dibahagikan kepada tiga kawasan utama, iaitu Tanjung Sedili, Sedili Besar dan Sedili Kecil.

Kampung ini ialah tanah kelahiran Sasterawan Negara Allahyarham Dato Dr Usman Awang.



Sejarah

Ada bermacam versi.

1. Mengikut pendapat orang lama, asal-usul nama Tanjung Sedili yang dibuka pada tahun 1937 adalah sempena mengambil nama seorang penduduk awal iaitu Deli yang berasal dari Siam. Pada masa yang sama ada seorang Cina bernama Pongsai yang menetap dan menjadi peniaga di tempat tersebut. Suatu hari, Deli jatuh sakit dan penduduk bertanya sesama mereka yang berbunyi "Tak tengok si Deli ke?" dan akhirnya perkataan ini dikenali dengan Sedili. Pada masa itu, perkataan pelat Pongsai juga menyebabkan Kuala Sedili mendapat nama.

2. Mengikut p…

Anak MakAyah Itu Anugerah

One day when you becoming a parents, dont ever discriminate your love among your kids. Love them the way they are, because Allah has created each of His creature to have their own specialties.

 And for those who still have parents, whether they are bad or good to you, they still your parents. Do loves them and care for them before you couldnt do that anymore.

~ Mungkin inilah hikmahnya.

#selfreminder

Status fb 27/10/2017

Kucing dan Anak Kecil

Do good for others. It will come back in unexpected ways.

Ceritanya saya bukanlah penggemar kucing sejak dahulu. Saya geli dengan bulunya.  Dan saya juga pernah digigit dengannya.  Ini menjadikan saya trauma dengan haiwan yang bernama kucing ini.

Namun,  anak2 ini telah mengajar saya. Seringkali mereka  menegur saya.

" Mama kot (mama kedekut)," kata Nawwal bila saya memarahinya memberi kucing itu makan.

Lagi pedas si abang.

"Tak baiklah mama,  bagilah dia makan.  Dia lapar.  Cuba kalau mama lapar.  Tak dapat makan ".

He3.  Malunya.

Saya selalu perhatikan mereka memberi makan dan melayani kucing itu. Kadang2 sanggup mereka tak makan tapi dibaginya kucing itu makan.

Mesra sekali  mereka berkasih sayang dan berkongsi rezeki.  Saya belajar sesuatu.

*****************************************

Erti hidup pada memberi.

Memberi, tidak pernah mengurangkan apa yang ada pada diri. Malah dengan memberi ia memberi makna pada diri. .

Sesungguhnya setiap kebaikan yang kita be…

Kawan Dengan Orang Yang Nak Kawan

Nak cerita.  Ada seorang teman mengadu bahawa sejak dia mula berniaga di fb ni kawan rapat dan terdekatnya mula menjauh.  Sudah mula jarang berinteraksi. Like dan comment fbnya jugak tidak. Wasap pun tidak. Dia sangat sedih.

Tanggapannya mungkin kawan2nya takut sekiranya dia memaksa mereka membeli barangan jualannya. Takut bila like atau comment nanti mesti dapat whatsapp suruh beli ni nanti.   Atau bila ajak jumpa ni mesti takdak lain ni mesti nak jual la tu.

Sedangkan bukan begitu katanya.  Dia tak pernah memaksa kawannya membeli. Nak beli dia jual.  Taknak beli tidak mengapa.  Dia tak ambil hati.  Dia meletakkan nilai persahabatan itu lebih tinggi katanya.

Saya hanya ketawa seraya memujuknya.  Biarlah mereka.  Usah dipikiran sangat hal itu. Mereka masih sudi nak berkawan silakan.  Jika tak mahu terpulang.  Kita tak boleh paksa orang nak kawan dengan kita. Takkanlah sebab kawan taknak kawan kita kita nak musnahkan impian kita, patah semangat, berhenti dan lupakan segala usaha kita…

Maafkan Mama Sayang

Mama,  terima kasih belanja abg kfc arini.  Katanya sambil tersenyum.

Pendek.  Tapi entah kenapa sangat  menyentuh dan berbekas di hati ini.  Kuharap dapat melihat senyumnya sampai bila2.

😭😢

- maafkan mama marah abg tadi. Mama banyak kekurangan. Mama masih struggle mencuba dan belajar jadi ibu yang baik untuk abg dan adik.